کنسولهای نسل جدید با داشتن سختافزار قویتر و معماری آشنا برای توسعهدهندگان، بستری مناسب برای ارائه ایدههای خلاقانه و تجربههای عمیقتر بهوجود آوردهاند. با نزدیک شدن به پایان نسل نهم، بازیسازان نیز در بهکارگیری حداکثر پتانسیل این کنسولها مهارت بیشتری پیدا کردهاند. افزون بر این، تأثیر گسترده اینترنت و فرهنگ بازیهای آنلاین، توجه شرکتهای بزرگ و کوچک را به تولید بازیهای چندنفره، سرویسمحور و جهانباز جلب کرده است.
اما یکی از جالبترین جنبههای این دوره، بازگشت سریهای قدیمی و نمادین است که یا مدتها از انتشار نسخه قبلیشان گذشته یا با وعدههای بزرگ بهروزرسانی و بازسازی دوباره به میدان آمدهاند.
عناوین شناختهشدهای مانند سری بازی Resident Evil، بازی Splinter Cell، بازی Tomb Raider و بازی Max Payne نمونههایی از تلاش استودیوهای بازیسازی برای ادامه داستانها یا زنده کردن گنجینههای گذشتهشان هستند. از سوی دیگر، پروژههای جدید و ناشناختهای مانند بازی بعدی استودیو Bluepoint و آیپی جدید استودیو Bend نیز به همان اندازه هیجانانگیز به نظر میرسند. با توجه به تواناییهای استودیو سازنده و عناوین قبلی آنها، این دو پروژه جدید نیز میتوانند به عناوین بزرگ و شگفتانگیزی تبدیل شوند.
بازی Resident Evil 9
سری بازی Resident Evil سالهاست که به عنوان یکی از اصلیترین ارکان ژانر ترس و بقا شناخته میشود و نسخههای متعددی از آن منتشر شده که هر کدام تلاش کردهاند با حفظ ویژگیهای کلیدی، گیمپلی مجموعه را تازه نگهدارند و تجربهای نوین به طرفداران ارائه دهند. پس از موفقیت چشمگیر Resident Evil 7 در احیای حس ترس کلاسیک و همچنین Resident Evil Village که بهخوبی فضای گوتیک و مکانیکهای اکشن را با هم ترکیب کرد، بسیاری از طرفداران منتظر اخبار رسمی درباره نسخه بعدی هستند. کمپانی کپکام پیشتر تأیید کرده که بر روی قسمت جدیدی از سری اصلی کار میکند و بار دیگر کوشی ناکانیشی، کارگردان بازی Resident Evil 7، مسئولیت کارگردانی این بازی را برعهده دارد. این موضوع باعث شده تا طرفداران انتظار فضایی سنگین و ترسناک از Resident Evil 9 داشته باشند.
در عین حال، شایعات متعددی درباره داستان و دنیای این بازی وجود دارد. برخی گزارشها از احتمال انتخاب زاویه دید اول شخص در بازی Resident Evil 9 خبر میدهند، در حالی که دیگران به بازگشت شخصیتهای محبوب یا ارتباط داستانی بین نسخههای اخیر اشاره میکنند. کپکام نشان داده است که میتواند اطلاعات مربوط به بازیهای بزرگ خود را تا زمان رونمایی رسمی به خوبی مخفی نگه دارد. اخیراً یک افشاگر معتبر نیز تصریح کرد که بسیاری از شایعات درباره Resident Evil 9 نادرست هستند. با این حال، این افشاگر (DuskGolem) ادعا کرده که شخصیت اصلی این عنوان تنها لیان کندی خواهد بود و سازندگان تمام تمرکز خود را بر روی روایت داستانی جدید پیرامون این شخصیت متمرکز کردهاند. البته ممکن است جیل ولنتاین نیز به عنوان شخصیت غیرقابل کنترل در این بازی حضور داشته باشد.
اطلاعات بیشتری درباره این عنوان در دسترس نیست، اما با توجه به رویکردی که کمپانی کپکام در ساخت عناوین بزرگ خود اتخاذ کرده، به احتمال زیاد از موتور گرافیکی قدرتمند RE Engine برای ساخت بازی Resident Evil 9 بهره خواهد برد. همچنین، طرفداران به بخشهای اکشن و معمایی عناوین قبلی واکنش مثبت نشان دادهاند و به نظر میرسد که سازندگان کار دشوارتری برای تعادل میان این عناصر و جنبههای ترسناک قسمت نهم خواهند داشت.
با توجه به افزایش شایعات درباره Resident Evil 9 و همچنین احتمال تاریخ عرضه این بازی در سال 2026، انتظار میرود که کمپانی کپکام در ماههای آینده بهطور رسمی از این عنوان رونمایی کند.
به دنیای بازیهای برتر 2025 وارد شو. گیم پالس با بهترین قیمت، اکانتهای قانونی و پشتیبانی حرفهای منتظرته. همین حالا تجربه کن!
بازی Splinter Cell Remake
بازی Splinter Cell یکی از نمادهای دوران طلایی مخفیکاری در صنعت بازیهای ویدیویی است. نسخه اول این سری در سال 2002 توسط یوبیسافت منتشر شد و با تمرکز بر نورپردازی پویا و عناصر عمیق مخفیکاری، معیاری جدید در این ژانر به وجود آورد. با گذشت زمان و انتشار نسخههای بعدی، سم فیشر به یکی از بزرگترین نمادهای جاسوسی در دنیای بازیهای ویدیویی تبدیل شد. آخرین نسخه از این مجموعه، Splinter Cell: Blacklist، در سال 2013 برای کامپیوتر، پلیاستیشن 3 و ایکس باکس 360 منتشر شد. از آن زمان، این سری تنها از طریق قابلیت سازگاری معکوس روی پلیاستیشن 4، پلیاستیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس قابل بازی بوده و هیچ ریمستر یا ریمیکی برای کنسولهای جدیدتر عرضه نشده است.
در سال 2021، خبر رسمی آغاز توسعه ریمیک نسخه اول بازی Splinter Cell باعث ایجاد هیجان بزرگی در میان هواداران قدیمی این مجموعه شد. با این حال، از آن زمان اطلاعات چندانی درباره این بازی منتشر نشده و یوبیسافت با چالشهای داخلی و تعلیق برخی پروژهها مواجه است. این موضوع تردیدهایی در مورد وضعیت فعلی ریمیک Splinter Cell به وجود آورده است. بسیاری بر این باورند که Splinter Cell Remake میتواند یک مسیر جدید برای این سری آغاز کند و راه را برای عرضه قسمتهای بعدی هموار سازد. با حفظ ریشههای مخفیکاری مجموعه و بهبود مکانیکهای قدیمی، پتانسیل بسیار زیادی برای موفقیت این سری وجود دارد که میتواند به یکی از محبوبترین مجموعههای یوبیسافت تبدیل شده و این کمپانی را از وضعیت چالشبرانگیزی که در آن قرار دارد نجات دهد.
انتظار میرود که سیستم نورپردازی و صداگذاری بازی Splinter Cell Remake که تأثیر زیادی بر گیمپلی نسخه اصلی داشتند، به لطف قدرت پردازش بالاتر سختافزارهای امروزی تأثیر بیشتری بر روی گیمپلی بازی داشته باشند. همچنین، سم فیشر احتمالاً با طراحی شخصیت نوینی بازمیگردد که به ظاهر کلاسیک وفادار بوده و در عین حال واقعگرایانهتر به نظر خواهد رسید.
بازی بعدی استودیو Bluepoint
استودیوی Bluepoint سالهاست که بهخاطر پورت و بازسازی عناوین معروف شهرت دارد و با بازسازی عالی بازیهای God of War Collection، Metal Gear Solid HD Collection و The ICO & Shadow of Colossus Collection تواناییهای خود را ثابت کرده است. در سالهای اخیر، این استودیو با بازسازی Shadow of Colossus برای پلیاستیشن 4 و Demon’s Souls برای پلیاستیشن 5 نشان داد که قابلیت توسعه پروژههای فوقالعادهای برای کنسولهای پلیاستیشن را دارد و به سرعت اجازه شروع اولین پروژه اصلی خود را از سونی دریافت کرد.
بیش از چهار سال از انتشار آخرین پروژه استودیو Bluepoint، یعنی Demon’s Souls میگذرد و بهنظر میرسد که این استودیو از سالهای اخیر در حال ساخت بازی بعدی خود بوده است. بهعلاوه، کمپانی سونی بهتازگی اعلام کرده که روند انتشار بازیهای انحصاری بزرگ خود را در سالهای 2025 و 2026 دوباره آغاز خواهد کرد و به همین دلیل، ماههای آینده زمان مناسبی برای معرفی بازی بعدی استودیو Bluepoint به شمار میآید. اگرچه خبر رسمیای از وضعیت توسعه بازی بعدی این استودیو منتشر نشده، اما تواناییهای اثباتشده این استودیو و زمانی که برای توسعه این پروژه در اختیار داشتهاند، احتمال معرفی بازی جدید را در آینده نزدیک افزایش میدهد.
بازی جدید سه بعدی ماریو
پس از انقلابی که بازی Super Mario 64 در عرصه بازیهای پلتفرمر سهبعدی به وجود آورد، سری بازی ماریو هرگز از نوآوریهای خود دست نکشیده و با عناوینی چون Super Mario Sunshine، Super Mario Galaxy و Super Mario Odyssey بارها بهعنوان سرگرمکنندهترین مجموعه پلتفرمر تاریخ شناخته شده است. آخرین ماجراجویی سهبعدی ماریو، بازی Super Mario Odyssey، در سال 2017 برای نینتندو سوییچ منتشر شد و پس از آن هیچ خبری از یکی از مورد انتظارترین مجموعههای این کمپانی در دسترس نبوده است.
در هفتههای اخیر، شایعات زیادی درباره برنامههای نینتندو برای معرفی یک بازی جدید سهبعدی ماریو منتشر شده که پس از معرفی کنسول نینتندو سوییچ 2 و قسمت جدید بازی Mario Kart اعتبار بیشتری به خود گرفتهاند. هرچند برخی شایعات احتمال معرفی این بازی را همزمان با نینتندو سوییچ بالا میدانستند، اما عدم رونمایی از این عنوان خبر چندان بدی نیست؛ زیرا حتی بازی Mario Kart هم در این رویداد معرفی نشد و تنها تصاویری از پیستها و برخی شخصیتها به نمایش درآمد.
کمپانی نینتندو قصد دارد در ماه آپریل کنفرانس بزرگی برای معرفی کامل نینتندو سوییچ و بازیهای جدید آن برگزار کند که این میتواند فرصتی طلایی برای رونمایی از یک عنوان بزرگ مانند Super Mario Odyssey 2 باشد.
قسمت بعدی بازی Tomb Raider
سری بازی Tomb Raider یکی از فرنچایزهای شناختهشده در صنعت بازیهای ویدیویی است و شخصیت اصلی آن، لارا کرافت، بهعنوان یکی از نمادهای فرهنگ پاپ شناخته میشود. سهگانه جدید این مجموعه که با بازی Tomb Raider در سال 2013 شروع شد و با Shadow of Tomb Raider در سال 2018 به پایان رسید، داستان لارا کرافت جوانی را روایت کرد که به یک شکارچی مقبره کارآزموده تبدیل میشود.
اما این سهگانه پایان داستانهای لارا نبود و استودیو Crystal Dynamics در سال 2022 اعلام کرد که توسعه قسمت بعدی بازی Tomb Raider را آغاز کرده است.
حال حدود سه سال از آغاز ساخت قسمت جدید این مجموعه میگذرد و با نزدیک شدن به سالگرد 30 سالگی بازی Tomb Raider در سال 2026، بهنظر میرسد که زمان معرفی کامل نسخه جدید به زودی فرا برسد.
انتظار میرود که قسمت جدید نیز مانند نسخههای اخیر فرمول نیمه جهانباز و نیمه خطی را حفظ کند و معماهای چالشبرانگیزتری برای پیشروی در مقبرهها ارائه دهد تا به یکی از بزرگترین انتقادات طرفداران درباره نسخههای قبل پاسخ دهد. علاوه بر این، ممکن است قسمت جدید این مجموعه به معرفی یک لارا کرافت باتجربه بپردازد تا آمازون بتواند بهراحتی این مجموعه را در دنیای تلویزیون و سینما گسترش دهد.
بازی Forza Horizon 6
سری بازی Forza Horizon بهخاطر ارائه آزادی عمل بالا به بازیکن، تنوع در مسابقات و جلوههای گرافیکی واقعگرایانه، به سرعت خود را در زمره محبوبترین عناوین مسابقهای جهان جای داده است. بازی Forza Horizon 5 که در سال 2021 منتشر شد، با محیط خیرهکننده مکزیک و رویکرد جهانباز گستردهتر، تحسین منتقدان و مخاطبان زیادی را جلب کرد. در حال حاضر، بازی Fable بهعنوان پروژه بعدی استودیو Playground Games معرفی شده است، اما آنها تأیید کردهاند که با دو تیم، دو پروژه مجزا را توسعه میدهند.
یکی از دغدغههای همیشگی طرفداران Forza Horizon، انتخاب لوکیشن بازی است. در نسخههای اخیر، بریتانیا و مکزیک فضای منحصربهفردی را فراهم کردهاند، اما طرفداران همچنان خواستار یک نقشه بزرگ شهری هستند و بهنظر میرسد که این خواسته در نسخه ششم تحقق خواهد یافت.
بر اساس شایعات، بازی Forza Horizon 6 احتمالاً محیطی شهریتر و یا حتی چندقارهای ارائه خواهد کرد تا ضمن حفظ تنوع، وسعت محیطهای مختلف نقشه را گسترش دهد. علاوه بر این، انتظار میرود که پیشرفتهای بیشتری در زمینه شبیهسازی آب و هوای پویا و تأثیر آن بر روند مسابقات به وجود آید.
با توجه به اینکه بازی Fable در سال 2025 منتشر میشود، احتمال اینکه Forza Horizon 6 برای سال 2026 برنامهریزی شده باشد بسیار زیاد است. باید منتظر بمانیم و ببینیم استودیو Playground Games چه زمانی و در چه رویدادی برای معرفی قسمت بعدی این مجموعه تصمیم میگیرد.
مقالات مرتبط: بررسی جامع بازی Silent Hill 2 Remake
جمع بندی
بازه زمانی 2025 نهتنها بهعنوان سالی برای عرضهی عناوین بزرگ و معتبر در صنعت بازیهای ویدئویی بهنظر میرسد، بلکه میتواند نقطه عطف جدیدی برای بسیاری از فرنچایزهای معروف باشد. با توجه به برنامهریزیهای استودیوها و شایعات مربوط به بازیهای آینده، انتظار میرود که تجربههای متنوع و مهیجتری در انتظار بازیکنان باشند.
سال 2025 میتواند فرصتی طلایی برای استودیوها باشد تا با ارائهی عناوین جدید و نوآورانه، استانداردهای جدیدی را در این صنعت تعیین کنند. از جهانهای وسیع و طراحی خیرهکننده گرفته تا داستانها و شخصیتهای عمیق و جذاب، همه اینها انتظار میرود که در فرصتهایی که پیشرو داریم شاهدشان باشیم.
با این حال، هیجان و انتظار برای این بازیها تنها بخشی از زیبایی صنعت بازیهای ویدیویی است. کیفیت و نوآوری در بازیها به همراه جامعهی فعال و پویای طرفداران، میتواند به عنوان عاملی برای پیشرفت و موفقیت هرچه بیشتر این صنعت محسوب شود. بهسوی سال 2025 حرکت میکنیم و منتظر طعمی جدید از سرگرمی و تجربههای شگفتانگیز در دنیای بازیهای ویدیویی خواهیم بود.